2012. okt. 4.

Táplálkozás és a Sport

Mint azt már említettem, a "Nyáron" rengeteg időm volt ,hogy az edzések elvégzése mellett kutassak kicsit azután ,hogy miként segíthetném testemet, szervezetemet abban, amit szeretek csinálni. A cél az, hogy adott befektetés mellett minél jobbak legyünk. Legyőzzük saját magunkat, jobbak legyünk mint tavaly, vagy mint 1-2 hónappal korábban.
Persze mi sem egyszerűbb, mint kimondani valamit, sokak nem is tudják mit is kell tenniük valójában. Számomra az derült ki, amire már valószínűleg sok embertársam köztük sport társaim is rájöttek, hogy ha valamiben igazán jók akarunk lenni, legyen az tudomány, művészet vagy az élet bármely terén való helytállás, igazán kell akarnunk. Kell, mert csak úgy lehetünk kiemelkedők valamiben ha sok sok energiát fektetünk bele, lemondunk dolgokról érte. Nos ez igen dogmatikus, én már nem ezen a véleményen vagyok itt idézném kedvenc könyvem egyik sorát: "A harcos nem attól harcos, hogy feladja mit szeret, hanem ,hogy szereti amit csinál.'( Dan Millman-A Békés Harcos Útja ) számomra ez azt jelenti, hogy ha igazán jó futóvá szeretnék válni akkor nem a lemondásokról kell beszéljek és nem azokat kell megéljem, illetve nem lemondásként kell megéljem a cselekedeteimet amit annak érdekében teszek, hogy jól menjen a futás. Azért foglalkozom a testem edzésével, mert szeretem csinálni és minden percben pillanatban azon kell törjem a fejem, hogyan lehetnék még tisztább és jobb. Nem feltétlenül másnál jobb, csak magamnál!
De mindennél fontosabb ,hogy megtaláljuk azt az utat, célt ami valóban a mienk, így van ez a táplálkozással is sok mindet kipróbáltam már, táplálék kiegészítőket is. Amiket itt most leírok nem kell állítom, hogy ezek a dolgok a legjobbak, nem kell ,hogy megfogadja, mert ez a táplálkozás nekem vált be. Mindenkinek saját magának kell rájönnie ,hogy mik azok az ételek, italok amik a legoptimálisabbak szervezete számára. 
Már a transzplantáció után azonnal el kezdett foglalkoztatni az egészséges, tudatos táplálkozás, ebben benne volt egy komoly fogyókúra is amivel az egész indult, 28kg mínusz szűk 4 hónap alatt. Amit javasolhatok, ha valaki le akar fogyni és ez manapság nagy százalékban érinti a társadalmunkat, nem érdemes 1-2 hetes diétákkal próbálkozni aztán újra vissza térni korábbi étkezési szokásainkhoz és néhány hét alatt vissza kerülni a kiinduló állapotba vagy még rosszabba. Ha valaki eldöntötte, hogy változtatni akar, fittebb, egészségesebb, csinosabb szeretne lenni, csak a teljes életmód váltást tudom javasolni. De először is magunkat kell elfogadnunk olyannak amilyenek vagyunk. Én is így tettem, életemnek része lett s sport, a sok zöldség, gyümölcs, a napi többszöri étkezés. Lecsökkent a tudattalan étkezések száma, a fehér dolgok mennyisége. Gondolva itt a cukorra, lisztre a süteményekről nem is beszélve. De ennek már jó ideje. Ma már a célom az étkezésemmel az ,hogy ne leterheljem szervezetemet, hanem ,hogy energiával töltsem fel, két edzés között szervezetem regenerálódási idejét minél jobban megrövidítsem és energia szintemet magasan tartsam.
Annyit leszögezhetek, hogy a táplálkozásnak nagyon nagy szerepe van a sport teljesítményünk szintjében. Jó néhány könyvet elolvastam, cikkeket ételekről, alapanyagokról amit itt most nem fogok részletezni, csak azt írom le ,hogy milyen tapasztalataim voltak az elmúlt időszakban.
Két komoly élményt szeretnék veletek megosztani. Fokozatosan jöttem rá ,hogy szervezetemnek a legtöbb hús, nem a legmegfelelőbb fehérje forrás. Így jártam az egyik hangsúlyos edzésem alkalmával is, reggelire a már jól megszokott étkemet fogyasztottam, ami leginkább friss szezonális gyümölcsökből áll: natúr joghurttal, vagy kefirrel, esetenként túróval elkeverve, a teljes fehérjék miatt. A gyümölcs és a tejtermék mellé, mindig kerül bele némi csonthéjas termés (dió, mogyoró, mandula, kesudió, sárgabarackmag) és olajos magvak (tökmag, lenmag, fekete szezámmag, napraforgó, szezámmag,) ezeket gyakorta őrölöm meg a jobb felszívódás érdekében. Fontos része a reggelimnek a méz, fahéj heti kétszer-háromszor a mák. Nem kezdem el leírni minek mi a hatása, de azt azért megemlíteném, hogy a máknak igen magas a kálcium szintje, míg a tökmag a magnézium tartalmával jeleskedik. Persze emellett mindben találunk jócskán fehérjét, a lenmagban például nagyon alacsony zsír tartalom mellett lelünk rá, az igen magas fehérje szintre. Ezek a magvak ismertek Omega zsírsav tartalmukról is, amik ugyancsak nélkülözhetetlen kiegészítői egészséges étrendünknek. A méz és a fahéj is számos pozitív hatással bír, igazi csoda étkek. Tehát a reggelim, illetve délelőtti ételem mindig ezekből az élelmiszerekből áll. Ha tehetem igyekszem szétválasztani őket valamennyire vagy legfeljebb két fajtát keverek, mert a gyümölcsöket, olajos magvakat és tejfehérjéket is más más emésztő enzimek bontják le gyomrunkban és ugye bár számomra a legfontosabb, hogy minél inkább feltöltsenek étkezéseim.

Ha reggeliztünk jöhet az ebéd. Az ominózus napon rizst(basmatit) ettem kecske pörkölttel és némi zöldséggel. Nem akartam húst enni, mert már korábban is tapasztaltam ,hogy leterheli szervezetemet, de úgy álltam hozzá ,hogy jó lesz! Ez egy másik fontos felfedezésem, hogy bármit megehetünk, ha úgy állunk hozzá ,hogy jó lesz és szeretettel gondolunk rá. Így veszem be nap-nap után immunszupresszív gyógyszereimet is, nem tudom ennek okán e, de mellékhatásai jócskán lecsökkentek az évek alatt a kezdeti szinthez képest. Persze ez annak is köszönhető, hogy az általam elfogyasztott mennyiség is csökkent a kezdeti mennyiséghez hasonlítva, de már jó pár éve stagnáló értéket mutat. Gondolataimban vissza találva az ebédhez, elfogyasztás után kis pihenő következett. Jó két 3óra elteltével pedig indultam be kerékpárral Debrecenbe a hangsúlyos edzést megcsinálni, hát akkoriban még igen melegek voltak, a hőmérő higanyszála jó 35°C-ot mutatott. Elkezdve a melegítő futást, már éreztem, hogy lábam savasabb a szokottnál. Két órás melegítés után jöhetett a 4000m-es kemény fartlek edzés. Ezt nem írom le teljesen, de az bizonyos, hogy már 800m-er után megjött a sav a lábamba, a végére pedig nagyon szenvedős lett, az összidő nem lett különösebben rossz, de az erős iramok tempójával nem voltam megelégedve. Futás közbeni érzéseimről nem is beszélve, ha röviden akarom kifejezni: nagyon fájt.. Miután megálltam, akkor is kellett jó 4-5perc, hogy magamhoz térjek. Lényeg a lényeg, hogy elégedetlen voltam, töprengtem néhány napot és rájöttem az okra. A kecske hús, bár nagyon jól esett, máskor is éreztem már ha este pörkölt féleséget vagy nehezebben emészthető húst ettem, másnap sokkal savasabb voltam. Azt ,hogy a hús fogyasztás jobban leterheli a szervezetemet, orvosi leleteim is bizonyították, amikor húsos vacsora után mentem kontrollra értékeim láthatóan rosszabbak voltak mint amikor mondjuk túrót vacsoráztam. Kértem edzőmet ismételjük meg egy héttel később ugyanezt az edzést. A reggeli szokásos volt, ebéd: rizs némi joghurttal, gyümölccsel. Gondolhatjátok, hogy mi történt, ugyanazt az edzést sokkal könnyedebben csináltam meg, a gyors iramú részek ideje pedig fényévekkel jobb lett. Savasodást nem is éreztem a lábamban és a vége után kb. 1perc alatt kipihentem magam. Hasonló érzéseket többször is megállapítottam, tehát itt nem egy tapasztalatra hagyatkozom. Így tehát az ebédem, némi fehérje forrás, túró, sajt, olajos magvak, esetenként hal. Teljes kiőrlésű kenyérrel, tudjátok olyannal amiben több a mag mint minden más. Korábban is tapasztaltam, hogy kevesebb néha jobb, sőt talán mindig. Ezért nem 3x étkezem egy nap, hanem ötször-hatszor. Talán azzal mindenki tisztában van, hogy mennyire fontos szervezetünk számára a víz, hiszen akár az emésztést, vagy a hőháztartást említem nagyon nagy szerepe van. De nem mindegy ,hogy mennyit iszunk és az is fontos, hogy a folyadékkal az edzés során elveszített sókat visszapótoljuk szervezetünkbe, ezért sportolás mellé gyakorta fogyasztok izotóniás italt. Az is nagyon fontos ,hogy mikor! Tapasztalatom szerint sokkal jobb ha étkezés előtt iszunk mert a folyadék sokkal könnyebben szívódik fel, míg ha étellel van tele gyomrunk akkor felhígítjuk azt és megnehezítjük pocakunk dolgát. Cukros üdítőket már évek óta nem iszok, napközben víz, esetleg hígított gyümölcs léből fedezem a folyadék szükségletemet. Reggelire mostanában rászoktam a gyógyteák fogyasztására. Például: mentatea, csalántea, ginkgo biloba(van szerencsém a saját fánkról leszednem a leveleit), citromfűtea stb.. Ezeknek is megvan a különböző gyógyhatásuk, ennek ismertetésén is átsiklanék. Mindenki megtalálja ha szeretné.


Estére, pedig sok fehérjét eszek, sajtokat, túrót, halat, zöldség salátát olívaolajjal. Máskor párolt zöldséget készítek: répát, karfiolt, borsót, brokkolit hasonlókat és teszek rá például tonhalat. Mivel ezeknek a zöldségeknek az emésztése több időt vesz igénybe jobb ha éjszaka tud rajta dolgozni a szervezetünk. Mint látjátok estére elég kevés szénhidrátot fogyasztok, ennek oka a súly meg tartás és  a  könnyebb   emésztés,
így csak két  fő étel csoportra  kell
koncentrálnia szervezetemnek.

 A szemfülesebbek észre vehették ,hogy a desszerteket eddig nem említettem. Kedvencem a csokoládé!! Imádom a csokoládét, azok közül is az étcsokoládét, a 70%-os kakaótartalom felettieket szeretem, mert azokból elég egy-két kocka a cukor is jóval kevesebb bennük. Ha szerencsénk van találhatunk olyat amiben nem fehér cukor van ilyen például az én nagy kedvencem a Lindt csokoládé. Abban, a nádcukor egy finomítatlan formáját használják a Demerara cukrot és az adalék anyagok száma is töredéke a tejcsokoládékhoz képest. Így egy tábla csokoládé bejár 8-10 napig is. Sokszor készítek olyan édességet aminek joghurt az alapja. Kis tál, joghurt, kókusz reszelék, házi lekvár amiben ugyan csak nincsenek adalék anyagok, sem tartósító szer(persze ezeket boltban is megkaphatjuk, de áruk csillagászati magasságokba emelkedik), méz. A fogyasztói társadalmunk mindenhol azt sugallja, hogy vegyél többet, nagyobbat. Beszélhetünk itt gyorsétteremről, vagy akár egy menzáról is, jobban érezzük magunkat, hogy ha ugyanannyi pénzért többet kapunk. Valahogy jól esik a lelkünknek, de számomra eddig az is nagyon nagy problémát okozott, hogy ott hagyjak valamennyi ételt a tányéron, főleg ha kifizettem, de ma már erre is képes vagyok. Amikor eszek szeretek minden falatot élvezni, lassan és megfontoltan táplálkozom, figyelve az ízekre. Ezt is egy könyvben olvastam, de most nem fogom tudni pontosan idézni a mondatot. Egy testsúly problémákkal küzdő embernek mondta egy spirituális vezető: Mikor azt hiszed, hogy éhes vagy a szervezeted valójában csak szomjas, de te nem figyelsz rá oda és úgy gondolod, hogy éhes. Mostanában többször volt úgy ,hogy ezt az érzést magamon is észre vettem, kívántam valami ételt, de ittam némi folyadékot és rájöttem ,hogy csak szomjas voltam.

 Nyár elején többször volt ,hogy naponta több kávét is megittam, nagyon szeretem az illatát, a frissen őrölt kávé illata miután lefőtt olyan csodálatos. Meg persze nagyobb étkezések után energizálni is akartam magam vele. Mióta nem eszek főtt ételt, csak könnyedén megpárolt ételeket, a halat általában füstölten fogyasztom, de néha felsütöm kicsit, lényeg ,hogy nincs az az érzés étkezés után ,hogy jahj úgy tele ettem magam meg felpüffedtem, azóta nem kívánom a kávét sem. Nem diéta ként étkezek így. Ebből az következik ha valamit megkívánok akkor azt megeszem, egy héten egyszer eszek húst vagy akár főtt ételt is, olyankor mindig kicsit eltelek, de szeretem ezt az érzést. Így hívom fel szervezetem figyelmét arra ,hogy milyen jót teszek vele a hét többi napján, hogy általam egészségesnek tartott ételeket fogyasztok. Ha bárkinek kérdése van tegye fel nyugodtan, szívesen osztom meg tudásomat veletek. Nekem ez az étkezés jött be, a táplálékaimnak köszönhetően is fittebb és boldogabb vagyok a minden napokban. erről a témáról egész könyvet is tudnék írni valószínűleg ha mindent érinteni akarnék ,de most ennyi jött ki belőlem. Ha tetszett amit írtam és hasznosnak tartod, oszd meg másokkal is. :)